سوکیوکوشین کاراته املش

سوکیوکوشین کاراته املش

استاد سید مهدی هاشمی
سوکیوکوشین کاراته املش

سوکیوکوشین کاراته املش

استاد سید مهدی هاشمی

سخنان زیبای سوسای اویاما

  • عبور از یک مانع قدرت جدیدی به انسان می بخشد.
  • آنچه مهم است حرکت قدم به قدم به طرف جلوست.
  • دردها و رنجهای غریزی همان امیال و هوسهایی است که انسانها از ابتدا تابع آن هستند.
  • مطالعه و تحقیق در روش رزمی مانند بالا رفتن از صخره است به راهت ادامه بده و بدون استراحت به پیش برو.
  • نتایج خوب مانند فتح قله ی اول است.
  • هدف مطلوب باید برقراری وضع روحی مناسب باشد.
  • شهامت یک واکنش لازم و ضروری است.
  • آن کس که خالص است مانند خدای انرژی است.
  • اگر نسبت به راهی که رفته اید اطمینان کامل دارید از هیچ چیز نباید بهراسید.
  • زندگی مانند مرگ و ثروت مانند فقر است .انسان شبیه خوک و نفس انسان مانند انسان است.
  • آیین و قواعد را اول در خود بررسی کرده و سپس به تمرین مداوم آن بپردازید.
  • کار هنرهای رزمی بعد از هزار روز تمرین آغاز شده و پس از ده هزار روز تمرین به اوج خود میرسد.
  • ماهرترین مدافعان، بهترین مهاجمانند.
  • هنرهای رزمی از یک نقطه هماهنگی آغاز شده و به یک دایره هماهنگی که مشتمل بر حرکت خطی مستقیم میباشد منتهی میگردد.
  • کاراته با تواضع شروع میشود و با تواضع به پایان میرسد، پس همیشه متواضع باشید.
  • راز پنهان کاراته در حصول تجربه است.
  • از خصوصیات عمده هنرهای رزمی وضعیت بدن است؛ لذا همیشه بدن خود را در وضعیتی متعادل نگاه دارید.
  • فراگیری هنرهای رزمی همچون صعود از یک .
  • پول ارزش دارد، ولی به آن نچسبید.
  • در هنرهای رزمی اینکه هدف پیروزی باشد، البته اهمیت دارد. با این همه انگیزه مبارزه نباید انگیزه خصوصی باشد.
  • کار هنرهای رزمی کاری است همگانی، و در تعلیم آن خودخواهی روا نیست.
  • در هنرهای رزمی، تأمل و تفکر درباره کارهای گذشته به مهارت کارهای بعدی می انجامد.

اصطلاحات


شماره

زبان اصلی

تلفذ درست

معنی

1.

Aus

اوس

نهایت فروتنی واحترام

2.

Dachy

داچی

ایستادن

3.

Zuki or Suu Kyi

زوکی یا سوکی

مشت

4.

Hyjy

هیجی

ارنج

5.

Hysvdachy

هیسوداچی

ایستادن خبردار(پاجفت)

6.

Mvsvby Dachy

موسوبی داچی

ایستادن به شکل7(پاشنه چسبیده)

7.

Hick Dachy

هیک داچی

پاهابه موازات هم نیم برابر عرض شانه

8.

Shi Zen Dachy

شی ذن داچی

پاها به اندازه عرض شانه

9.

Q d Hachy Dachy

س ت هاچی داچی

سر پا مایل به بیون

10.

Ouchi Hachy Dachy

اوچی هاچی داچی

ایستادن به حالت ساعت شنی

11.

Sanchyn Dachy

سانچین داچی

ایستادن متمایل به جلو

12.

Zngvtsv Dachy

ذنگوتسو داچی

ایستادن متمایل به جلو

13.

Kyba Dachy

کیبا داچی

ایستادن به نام اسب سواری(پاهادو
برابر عرض شانه باز میشود)

14.

Tsvrashy Dachy

تسوراشی داچی

ایستادن به شکل مرغ ماهیخوار

15.

Kvkvtsv Dachy

کوکوتسو داچی

ایستادن متمایل به پشت

16.

Nkvashy Dachy

نکواشی داچی

ایستادن پا گربه ای

17.

Ashy Kak·h Dachy

کاکه اشی داچی

ایستادن متقاطع پاها

18.

Kumite Dachy

کومیته داچی

ایستادن در فرم مبارزه ازاد

19.

Chvdan Sykn Zuki

سیکن چودان زوکی

ضربه پیستونی مشت به قسمت میانی بدن

20.

Jvdan Sykn Zuki

سیکن جودان زوکی

ضربه پیستونی به قسمت فوقانی بدن

21.

If Sykn Ouchi

سیکن اگه اوچی

ضربه به چانه حریف(قوس از بالا)

22.

Kaji Sykn Tsvky

سیکن کاجی تسوکی

ضربه دورانی به قسمت میانی بدن

23.

Nothing Ouchi

هیچی اوچی

ضربه به قسمت ارنج

24.

Gamn Avrakn Ouchi (Schumann )

اوراکن گامن اوچی(شومن)

ضربه برامدگیسیکن از روبه رو به صورت

25.

Avrakn Sao Ouchi

اوراکن سایو اوچی

ضربه بابرامدگی پشت سیکن به طرفین

26.

Hyzv Avrakn Ouchi

اوراکن هیزو اوچی

ضربه با برامدگی پشت سیکن به قسمت
پهلو

27.

Livestock Avrakn Jvdan

اوراکن مواشی جودان

ضربه با برامدگی پشت سیکن بصورت
دورانی به قسمت سر؛گردن

28.

Ganmn Shvtv Svtvavchy

شوتو گانمن سوتواوچی

ضربه با تیغه دستاز خارج به سر وگردن

29.

Ouchi Shvtvsakatsv

شوتوساکاتسو اوچی

ضربه تیغه دست به ترقوه(شکل ساتوری)

30.

Komi Shvtvsaktsvavchy

شوتوساکتسواوچی کومی

ضربه تیغه دست به ترقوه(بصورت فشاری
ومستقیم)

31.

Ouchi Shvtvhyzv

شوتوهیزو اوچی

ضربه تیغه از خارج به پهلو

32.

Ganmn Shvtv Ouchi Ouchi

شوتو گانمن اوچی اوچی

ضربه تیغه دست از داخل به سر وگردن

33.

Ttsvyy

تتسوئی

تیغه خارجی دست در حالت گره شده

34.

Nvkyth

نوکیته

نوک انگشتان دست

35.

Paced up t

شو ء تی

پاشنه کف دست

36.

Ouchi K and R

ک و کن اوچی

مچ دست در حالت خم

37.

Ouchi Haytv

هایتو اوچی

تیغه داخلی دست(عظله شصت دست)

38.

Hyrakn

هیراکن

کفدست همراه با خمیدگی انگشتان

39.

Tvhv (Mouth Tiger )

توهو(دهان ببر)

فاصله بین شصت دست با انگشتان صبابه

40.

When Han

کی هن

پایه ،اصلی

41.

Kumite

کومیته

مبارزه

42.

Kamayh

کامائه

آمادگی

43.

Kamayyth

کامائیته

گارد دستها

44.

Kumite Nvkamayh

کومیته نوکامائه

آمادگی در فرم مبارزه

45.

When a

کی آئی

اتحاد انرژی(فریاد)

46.

K Kuo

ک ؤ کیو

تنفس

47.

Or Kvsv Kvkvkmyth

یا کوسو کوکوکمیته

مبارزه قراردادی

48.

Jyvkvmyth

جیوکومیته

مبارزه ازاد

49.

He Jvdan

جودان اوکه

دفاع فوقانی(قسمت
سر  وگردن)

50.

Chvdan Svtvavk·h

چودان سوتواوکه

دفاع میانی(حرکت از خارج بدن)

51.

He Ouchi Chvdan

چودان اوچی اوکه

دفاع میانی(حرکت از داخل بدن)

52.

Gdan President

گدان بارای

رد کردن ضربه از قسمت پایین

53.

He Ouchi Gdan President

اوچی اوکه گدان بارای

دفاع همزمان دو دست /دفاع
داخل  وپایین

54.

Mvrvtvavk·h

موروتواوکه

دفاع از داخل با کمک دست عکس العمل

55.

He livestock

مواشی اوکه

دفاع دورانی/جهت اجرای تنفس

56.

He livestock Shvtv

شوتو مواشی اوکه

دفاع دورانی با تیغه  داخل
دست

57.

He Kokeny

کوکن اوکه

دفاع با مچ دست

58.

He Haytv

هایتو اوکه

دفاع با تیغه داخلی دست

59.

Jyvjyavk·h

جیوجیاوکه

دفاع هر دو دست بصورت صربدری

60.

He Kak·h

کاکه اوکه

دفاع خمیده مچ دست به شکل قلاب

61.

Gray

گری

ضربه با پا

62.

If Mak·h Gray

ماکه اگه  گری

حرکت مستقیم پا به بالا کششی

63.

Ouchi livestock Gray

اوچی مواشی گری

حرکت پا بصورت دورانی
از  داخل

64.

Livestock Gary Soto

سوتو مواشی گری

حرکت پا بصورت دورانی از خارج

65.

Gary Hyza

هیزا گری

ضربه با قسمت زانو

66.

Gary Kane

کین گری

ضربه
مفصلی مستقیم به بیضه

67.

Maa’gry (Maygry )

مااءگری(مایگری)

ضربه
مفصلی با به جلو  با  قسمت سینه پا

68.

Gary livestock

مواشی گری

لگد مفصلی دورانی

69.

Yvkvgry

یوکوگری

لگد مفصلی به جلو/با تیغه پا

70.

Kanstsvgry

کانستسوگری

لگد مفصلی شکننده به زانو

71.

Gary Avshyrv

اوشیرو گری

لگد مفصلی به پشت

72.

Livestock Avshyrv Gray

اوشیرو مواشی گری

لگد مفصلی دورانی 360 درجه

73.

If Yvkvk·h

یوکوکه  اگه

کشش به پهلو

74.

H .

ایچ

یک1

75.

Ney

نی

دو2

76.

Like

سان

سه3

77.

Object

شی

چهار4

78.

Gove

گوو

پنج5

79.

Veneer

روک

شش6

80.

Shych

شیچ

هفت7

81.

Hatch

هچ

هشت8

82.

Co

کو

نه9

83.

Atmosphere

جو

ده10

84.

Kyokushin

کیوکوشین

نهایت حقیقت

85.

Karate

کاراته

هنرمبارزه بی سلاح

86.

kai

کای

گروه انجمن/سازمان

87.

Kahn

کان

دانشگاه

88.

Shin

شین

حقیقت

89.

Kankv

کانکو

ارم کیوکوشین

90.

Kanchv

کانچو

ابداع کننده

91.

Sheehan

شیهان

استاد

92.

Sensei

سنسی

معلم

93.

Ray

ری

احترام

94.

Hajymh

هاجیمه

شروع

95.

Light

نوری

پایان کوتاه

96.

Yamy

یامی

پایان

97.

Dvgy

دوگی

لباس کاراته

98.

Hotak Ray

هوتکان ری

احترام به هم

99.

Ray Sheehan

شیهانی ری

احترام به استاد

100.

Sensei Ray

سنسی ری

احترام به معلم

101.

Ray Schuman

شومنی ری

احترام به جایگاه

102.

sosai

سوسای

رهبر ،بزرگ مرد

نواختن طبل در کیوکوشین

نواختن طبل در کیوکوشین کاراته

افتتاح مسابقات جهانی درژاپن همچنین شروع وختم  کلاسها این سبک با نواختن طبل صورت میگیرد .
چگونگی نواختن طبل 
شروع کلاس :/4-3سه تکرار 4ضربه ای با مکث یک ثانیه بین هر ضربه ومکث 3 ثانیه بین هر تکرا 
6*3سه تکرار سه ضربه ای 
9ضربه پی در پیبدون مکث 
یک ضربه تک وقوی 
ختم کلاس:3-3سه تکرار سه ضربه ای 
3-7سه تکرار هفت ضربه ای 
9ضربه پی در پی 
یک ضربه تک وقوی

نواختن طبل در ابتدای کلاس  علاوه بر بیداری و  اماده  سازی هنرجو از لحاظ روحی معنی و مفهومی عمیق در بر دارد بدین مظمون که  کلاس با تواضع شروع کرده و همواره با اقتدار و قدرت ادامه دهید.

نواختن طبل

دوگی یا لباس کیوکوشین کارات

تن پوش:/استفاده از لباس در هر رشته از هنر های رزمی مفید می باشد چرا که رشته هایی که  فاقد آن هستند معمولا دارای نظم کاملی نمی باشندتن پوش کیوکوشین کاراته که به دوگی معروف است دارای رنگی سفید بوده و دارای فلسفه پاکی وخلوص می باشد چرا که فرد برای مبارزه اماده است تا اینکه خونش بر لباس ریخته شود ورنگ ان قرمز شود مرحوم سوسای اویاما اعتقاد داشتند که یک کاراته کا باید دوگی خود را مرتب و منظم نگه داشته و در زمانهای کوتاه پس از تمرین با دستان((گی))کاراته را شستشو دهد این سخن خود نشان از ضرافت ایشان به پاکی و نشان از ان دارد که ایشان کوچکترین مسائل زندگی را به هنرجویان اموزش می دهد.کاراته درس چگونه زیستن را به انسان می آموزد./ماس اویاما-اوس

کیوکوشین کاراته-تن پوش


اموزش داوری

امتیاز ایپون:داور وسط بعد از مته گفتن با رای اکثریت داوران گوشه با گفتن آکا(باند قرمز)یا شیرو (باند سفید)و نشان دادن نوع ضربه (دست یا پا)با کشیدن دست به بالا در طرفین سر در زاویه 150درجه کلمه( ایپون)را ادا میکند لازم به ذکر است دست علامت دهنده به صورت (شوتی اوچی)میباشد 
امتیاز وازاری:داور وسط با گفتن مته با رای اکثریت داوران گوشه با گفتن آکا یا شیرو و نشان دادن نوع ضربه با دست به صورت افقی 90درجه اعلام (وازاری)مینمایدو در این حالت کف دست رو به زمین است
هی که واکه (مساوی):بعد از خاتمه وقت قانونی داور وسط (هانتی)داده واگر رای اکثریت مساوی بود با گفتن( هی که وا که) ونشان دادن دست به صورت ضربدر به جلو (که دست راست روی دست چپ باشد)اعلام مساوی مینماید
جی کان (تایم اوت):با گذاشتن کف دست چپ روی انگشتان دست راست به وقت نگهدار اطلاع داده تا وقت را قطع نماید
جوگای(خارج شدن از تاتمی):داور وسط بعد از مته گفتن و با انگشت سبابه خود مبارزی را که از خط تاتمی بیرون رفته متوجه خارج شدن میکند و در مرحله اول یک تذکر میدهد
خطای شیکاکو:داور وسط با گفتن مته با رای اکثریت داوران گوشه با گفتن آکا یا شیرو وبا گفتن نوع خطا (هانسوکو شیکاکو)و با نشان دادن انگشت سبابه با دست کشیده به طرف صورت حریف خطا کننده اعلام رای کرده و مبارز را از مسابقه اخراج مینماید
خطای جن تن : داور وسط با گفتن مته با رای اکثریت داوران گوشه با گفتن آکا یا شیرو وبا گفتن نوع خطا و با نشان دادن انگشت سبابه با دست کشیده به طرف قفسه سینه حریف خطا کننده در زاویه 90 درجه اعلام (هانسوکو جن تن )میدهد
خطای چویی:داور وسط با گفتن مته با رای اکثریت داوران گوشه با گفتن آکا یا شیرو وبا گفتن نوع خطا و با نشان دادن انگشت سبابه با دست کشیده به طرف زانوی خطا کننده در زاویه 45 درجه اعلام (هانسوکو چویی)میکند
کی کو کو:داور وسط با گفتن مته با رای اکثریت داوران گوشه با گفتن آکا یا شیرو وبا گفتن نوع خطا و با نشان دادن انگشت سبابه با دست کشیده به طرف زمین و انگشت پای خطا کننده اعلام (هانسوکو کی کو کو)میکند
وظایف داوران گوشه:داوران گوشه بعد از احترامات ذکر شده از سمت راست و چپ داور وسط بترتیب اینکه هر کدام ازداوران وسط پشت سر داور وسط باید بر روی صندلی های طرفین نزدیک داور وسط نشسته و داوران بعدی بر روی صندلی های جلو داور وسط بنشینند
نشستن داوران گوشه باید به صورت خبردار و پرچم قرمز به سمت باند قرمز و پرچم سفید به سمت باند سفید در دست گرفته شود و مچ دست بر روی زانوها قرار بگیرد
طریقه امتیاز و خطا دادن داوران گوشه 
امتیاز ایپون:با دیدن نوع ضربه آکا یا شیرو پرچم کشیده و مورب رو به بالا وطرفین برده میشود همراه با سوت قوی و سریع 
وازاری:پرچم به صورت افقی به( موازات شانه)و به پهلوی بدن برده میشود همراه با سوت سریع
هی که وا که:دو پرچم به صورت ضربدر و قرمز روی سفید قرار میگیرد
مینای:ندیدم-دو پرچم بصورت ضربدر و قرمز روی سفید روبروی صورت قرار میگیرد
میتو میزو- تری ماسن:اتفاق قابل توجهی نیفتاده است و یا مورد قبول نیست- پرچم ها در طرفین زانو حرکت کرده به همراه چند سوت آرام
جوگای:در سمتی که مبارز از تاتمی خارج شده باشد پرچم را به زمین زده و سوت ممتد وکم صدا زده میشود
خطای شیکاکو:حرکت 45 درجه پرچم بصورت سریع و بالای سر و سوت ممتد زده میشود
خطای جن تن :حرکت 45 درجه پرچو در زایه 90 درجه بدن بصوزت سریع همراه با سوت ممتد
خطای چویی:با حرکت 45 درجه در زاویه 45 درجه بدن بصورت آرام و همراه با سوت ملایم و ممتد 
کی کو کو:حرکت 45 درجه پرچم که دستها به موازات پاها میباشد از مچ حرکت کرده بصورت آرام وبا سوت ملایم
هانسوکو-خطا
تذکر کوچک- ایچی و نی :کی کو کو
جریمه خطای کوچک – ایچی و نی :chui چویی
جریمه خطای متوسط – ایچی و نی :genten جن تن
جریمه خطای بزرگshik kaku :شیک کاکو-اخراج
اسامی امتیازها در داوری
نصف امتیاز waza ari :وازاری
امتیاز کامل ضربه فنی : ایپون
ضربات خطا در مبارزه و اعلام داور وسط
(ضربه به صورت با دست و آرنج ( هانسوکو جودان سوکی – هانسوکو هیجی جودان
(لگد به بیضه ( هانسوکو کین گری
(هل دادن با کف دست ( هانسوکو شوتِی
(هانسوکو سوکامی (گرفتن لباس یا دست
(خروج از تاتمی ( هانسوکو جوگای
(حکم کردن میان دونفر کار بسیار آسانی نیست پس داور یک مسابقه یک عادل است که به عدالت باید حکم کند )